Een moeilijk woord? Ik weet het! – maart 2016

Een moeilijk woord? Ik weet het!

maart 2016
Frieda nieuwsbrief
Met begrijpend lezen hebben veel kinderen moeite. Dat is niet zo vreemd, want begrijpend lezen is complex! Je hebt veel vaardigheden nodig om een tekst goed te lezen en te begrijpen. Je moet de tekst kunnen lezen, maar je moet ook kunnen samenvatten om zo de rode draad van het verhaal te kunnen volgen. Belangrijk is ook dat je de woorden in de tekst begrijpt. Natuurlijk hoef je niet ieder woord te begrijpen. Soms kun je achter de betekenis van een woord komen door verder te lezen. En soms blijkt een woord niet zo belangrijk te zijn voor het verhaal.

Door veel te lezen vergroot je de woordenschat. Als je de betekenis van een woord wilt onthouden is het verstandig om de nieuwe en moeilijke woorden te gebruiken in een context. Je kunt dan de betekenis in een zin terug laten komen. Zo is het makkelijker om de betekenis van een woord te onthouden. Herhaal het woord en de betekenis dan ook een aantal keer.

Als remedial teacher geeft ik vaak begeleiding op het gebied van begrijpend lezen. Ik merk dat kinderen soms blokkeren als ze de betekenis van een moeilijk woord niet weten. Ze weten dan niet meer hoe ze verder moeten. Daarom gebruik ik vaak een stappenplan. Ik merk dat kinderen het fijn vinden om houvast te hebben aan een schema of een stappenplan. Het voordeel van een stappenplan is dat je het zelfstandig kunt gebruiken. En dit zorgt voor zelfvertrouwen. Hoe fijn is het als de betekenis zelf kunt achterhalen!

Maar, wat kun je doen als je een moeilijk woord in een tekst tegenkomt? Soms kun je de betekenis afleiden uit de tekst. Je kunt dan een stukje teruglezen of verder lezen in de tekst. Soms maakt een plaatje de betekenis van een woord duidelijk. En als je de betekenis echt niet weet dan kun je het altijd aan iemand vragen of het opzoeken.
Het volgende stappenplan is een handig hulpmiddel voor kinderen. Zo kunnen kinderen zelf lezen wat ze kunnen doen als de betekenis van een woord onduidelijk is.

*Tip 1: Lees een stukje verder of een stukje terug.
– soms wordt het woord eerder of later in de tekst uitgelegd
– soms staat er in de tekst een woord wat hetzelfde betekent
– soms staat er in de tekst een woord wat het tegenovergestelde betekent

* Tip 2: Bekijk het plaatje die bij de tekst staat.
– soms maakt een plaatje duidelijk waar de tekst of een woord over gaat

* Tip 3: Kijk naar het woord.
– soms kun je het woord in stukjes hakken en ken je een deel van het woord al

* Tip 4: Schakel hulp in.
– soms kun je de betekenis aan iemand anders vragen of kun je het opzoeken

Je kunt dit stappenplan uitprinten en als boekenlegger gebruiken. Je hebt het stappenplan dan altijd bij de hand.

Vindt jouw kind begrijpend lezen lastig? Kan hij of zij extra begeleiding en tips gebruiken? Lees dan eens verder over de mogelijkheden voor begeleiding.
Handtekening Frieda

 

 

PS: kinder- en jeugdpraktijk Talent heeft ook een Facebook pagina die je kunt liken.

© 2016 Frieda Oud. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen of delen hieruit elders publiceren, maar alleen met vermelding kinder- en jeugdpraktijk Talent. Stel je mij hiervan op de hoogte?

2 comments

  • Lenne de boer

    Leuk! Bedankt voor je tip. Lenne vindt begrijpend lezen inderdaad wel lastig maar met nieuwsbegrip op school kunnen we goed oefenen. Ze heeft echt wel iets aan de rots en watertraning gehad. Bedankt daarvoor! Groetjes miriam ( moeder van lenne)

    • Frieda

      Hoi Miriam,

      begrijpend lezen is voor veel kinderen lastig. Het is soms een goede tip om een tekst in stukjes te lezen en steeds te bedenken wat je leest. Zo maak je voor jezelf een samenvatting en blijft je het overzicht houden. Natuurlijk mogen jullie contact met mij opnemen als jullie er nog vragen over hebben.

      In de training heb ik Lenne ook zien groeien. Leuk dat ze de tips ook buiten de training laat zien en kan toepassen.

      Een fijn weekend.

      Hartelijke groet,
      Frieda