Begrijpend lezen: doe het stap voor stap! – november 2015

Begrijpend lezen: doe het stap voor stap!

november 2015
Frieda nieuwsbrief

Begrijpend lezen is iets waar veel kinderen moeite mee hebben. Bij begrijpend lezen gebruik je veel vaardigheden. Goed kunnen lezen is belangrijk, maar ook een uitgebreide woordenschat is nodig. Ik merk vaak dat kinderen het overzicht kwijtraken tijdens het lezen. Ze beginnen ‘zomaar’ en weten halverwege niet meer wat ze aan het lezen zijn. Het is voor deze kinderen handig om een stappenplan te volgen tijdens het lezen.

Dit stappenplan is een hulpmiddel voor kinderen die niet goed weten wat ze moeten doen om een tekst goed te lezen. Ik gebruik het vaak tijdens mijn begeleiding als kinderen moeite hebben met het begrijpen van een tekst. Het stappenplan geeft houvast en structuur. Als kinderen het gebruiken weten ze beter wat ze gelezen hebben en weten ze beter waar de tekst over gaat. Het biedt kinderen een vaste aanpak in het omgaan met teksten. Het stappenplan bestaat uit 8 stappen.

Het stappenplan begint al voordat je gaat lezen.

stap 1 Lees de titel, de kopjes, de opvallende woorden en kijk naar de plaatjes.
stap 2 Bedenk waar de tekst over gaat en maak een voorspelling van wat je gaat lezen.
stap 3 Bedenk wat je al weet over het onderwerp van de tekst.

Tijdens het lezen houd je steeds in de gaten of je nog begrijpt wat je leest.

stap 4 Onderstreep de belangrijke woorden.
stap 5 Maak aantekeningen, een schema of een mindmap.
stap 6 Stel vragen over het belangrijkste van de tekst.

Na het lezen neem je even de tijd om te bedenken wat je hebt gelezen.

stap 7 Kun je de tekst samenvatten? Vertel kort wat je hebt gelezen.
stap 8 Maak de vragen.

Het is belangrijk om je te oriënteren op de tekst voordat je gaat lezen. Na het lezen ben je nog niet klaar; je doet nog 2 stappen. Het lijkt meer tijd te kosten, maar het levert uiteindelijk tijd op.

Veel scholen gebruiken tijdens het begrijpend lezen ook een stappenplan. Kijk eens samen met je kind naar dit plan. Wat weten kinderen er zelf al over te vertellen? Gebruikt jouw kind het stappenplan ook?

Tijdens de individuele begeleiding (remedial teaching) werken we ook vaak met stappenplannen. Meer informatie over deze begeleiding kun je lezen op de site.
Handtekening Frieda

 

 

​PS: kinder- en jeugdpraktijk Talent heeft ook een Facebook pagina die je kunt liken.

© 2015 Frieda Oud. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen of delen hieruit elders publiceren, maar alleen met vermelding kinder- en jeugdpraktijk Talent. Stel je mij hiervan op de hoogte?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.